Begaafdheidsonderzoek
Afhankelijk van de zorgen die jij als ouder hebt en/of de school heeft, kan het gewenst zijn om een breder onderzoek uit te voeren dan enkel een intelligentietest. Bij begaafdheidsonderzoek is het intelligentieonderzoek slechts één onderdeel van het gehele onderzoek. Hoogbegaafdheid is namelijk meer dan een hoge IQ-score. Er zijn ook bepaalde persoonlijkheidskenmerken aanwezig. Tijdens begaafdheidsonderzoek brengt SensiSmart ook die kant van hoogbegaafdheid in beeld. Er zal gekeken worden naar zijnskenmerken, het sociaal-emotionele welbevinden en creativiteit. Op basis van al deze informatie kunnen de behoeftes van jouw kind zo goed mogelijk in beeld gebracht worden.
Net als bij het intelligentieonderzoek maakt SensiSmart voor begaafdheidsonderzoek gebruik van de WISC-V-NL (een algemene intelligentietest voor kinderen van 6-16 jaar). De afname van de WISC-V-NL kost zo’n 2 uur, afhankelijk van de leeftijd en de capaciteiten van jouw kind. De extra onderdelen bij dit onderzoek kosten nog eens zo’n 1,5 uur. Bij kinderen van 6 tot 8 jaar kan het wijs zijn om niet alles op een ochtend te plannen, maar het te verspreiden over twee dagdelen.

Het is van groot belang dat een onderzoek, wanneer er vermoedens zijn van (hoog)begaafdheid, afgenomen wordt door een psycholoog met kennis van -en ervaring met- (hoog)begaafde kinderen. Sommige (hoog)begaafde kinderen laten namelijk in hun scores niet altijd zien wat er wel degelijk in zit. Zij denken anders, uiten/ verwoorden zich soms anders en passen niet altijd binnen het standaardplaatje van de testantwoorden. Wat níet wil zeggen dat hun antwoorden dan vervolgens fout zijn en dus fout gerekend moeten worden! Iemand met gebrekkige kennis van HB, die puur naar de standaardprocedure en antwoorden kijkt, kan hierdoor de essentie missen van het hoogbegaafde kind. Iemand met ervaring kan, door goed te observeren, dóór te vragen en te kijken naar de oplossingsstrategieën (in plaats van alleen naar de oplossingen kijken), wel een hoogbegaafd beeld van een kind herkennen. Ook al komt dat soms niet uit de scores. Ik heb veel ervaring met hoogbegaafdheidsonderzoek en hoogbegaafde kinderen.